martes, 17 de noviembre de 2009

ASALTO Á REITORAL DE ABANQUEIRO NOS COMEZOS DA GUERRA CIVIL (I)


Por Xosé Comoxo e Xesús Santos



A José Manuel Romero, noso amigo e seguidor, que coñece ben as terras de Abanqueiro.




O nome de Francisco Tubío Vicente "a Chiquelo" (que será paseado no monte do Castro), mozo de Rianxo, con residencia en Bealo-Boiro desde que casara naquela parroquia, aparece como un dos integrantes dun camión que saíu da zona de Beluso, o día 22 de xullo de 1936, cargado de mozos armados, coa intención de asaltar a reitoral de Abanqueiro (polas aldeas do Concello de Boiro, dicíase que os socialistas andaban a recrutar homes "para llevarlos al frente"). Entre outros que tamén ían no citado camión están José Saavedra, que parecía levar a voz cantante, Alejandro "do Saltiño", Luciano Vázquez, Manuel "de León", un tal Nicolás, Vicente Silva, Antonio Martínez Ferreirós e Ricardo Vilas.


O crego de Abanqueiro, Don Manuel Davila García, denuncia o asalto meses despois de acontecer. Segundo el, presentáranse na súa casa, un grupo de homes armados "llamando violentamente a la puerta, y como tardaron en abrir para dar tiempo a que su hermano (político) Benigno Toucedo que se hallaba refugiado en casa por ser de ideas fascistas (...) haciendo la turba varios disparos de los que resultó herido (...) al ver que no le abría empezaron a dar voces de (poner) bombas que derribamos el edificio, entonces se asomó a la ventana su hermana Francisca y en el momento se destacó del grupo Cándido Hermo Outeiral, vecino de Boiro, apuntándole con una escopeta le dijo que echara la llave sino que ya caía allí mismo..."


Os nomes dos asaltantes son delatados por unhas veciñas, que foran interrogadas ao efecto: Luisa e Carmen Ordóñez Silva. Viran a un grupo de mozos cando se acercaron á "playa para pasar por junto dellos que es el camino que hay pero con el único objeto de enterarse de lo que ocurría, al llegar junto al edificio de dicho Señor vieron a muchos hombres armados, reconociendo entre ellos a Cándido Hermo, Luciano (a Marreiro), Andrés Vilanova y un tal R. de Camba, diciéndole al Andrés que para qué hacía aquellas cosas, contestándole que andaban defendiendo el pan de los pobres". A partir de aí comezarán outros interrogatorios, esta vez contra os mozos citados e outros.


Un deles, Andrés Vilanova García, veciño de Nine-Cespón, mariñeiro de 29 anos, declara:

"Que el 22 de julio de 1936 se hallaba en Cespón con varios compañeros y le dijo José Saavedra, que era el que los dirigía, que montase en el camión que venían a Boiro por gasolina, al llegar a dicho pueblo y despues de provistarse de esencia, montaron otro grupo armado y arrancaron para Abanqueiro, y al llegar a este pueblo se apearon e inmediatamente rodearon la casa del Señor Cura, reconociendo entre los que iban en el grupo a un tal Alejandro del Saltiño, a José María Lorenzo (a Roxo), a Luciano Vázquez y Manuel de León, vecino de Treites (Boiro). (...) de qué clase de arma iba provisto y si sabe quién hizo los disparos en casa del Señor Cura: dice que de Boiro salió sin ninguna y en Abanqueiro le entregaron una escopeta, los disparos los oyó pero ignora quién los hizo, porque se quedó en el camino y no penetró en la finca que fue donde aquellos tuvieron lugar. (...) Preguntado diga qué hizo del arma que le entregaron, manifiesta que desde el referido Abanqueiro vinieron a Boiro y la entregó en el Ayuntamiento".


1 comentario:

  1. Amigos Santos e Comoxo, agradecéndevos a dedicatoria, teño que decirvos que unha das persoas que aparecen nos feitos que se relatan, era a miña difunta sogra Luisa Ordoñez Silva, que xunto coa súa irmán Carmen afeáronlle a conducta violenta que naquela España convulsa facian uns veciños contra outros.Fago unha copia impresa para que a lean en Abanqueiro. Unha aperta. Romero.

    ResponderEliminar